Psikologi Dalam Perspektif Islam (1)
1. Pendahuluan
Psyche bererti jiwa dan logos bererti kajian tentang sesuatu. Jadi
Psikologi adalah satu kajian mengenai tingkah laku manusia yang dibuat
secara sistematik dan saintifik. Ia satu disiplin ilmu yang yang mengkaji
secara saintifik tingkah laku manusia atau haiwan, khasnya pemikiran, sikap,
perasaan, naluri, potensi, kecerdasan, keperluan dan tindak balas manusia
terhadap rangsangan persekitaran sosial.
Menurut Baller dan Charles (1968)
dalam The Psychology of Human Growth and Development psikologi
mengkaji tingkah laku manusia dengan menggunakan data dan prinsip yang
telah dihimpunkan dengan teliti.
Davidoff (1976) mengjelaskan
bahawa psikologi adalah kajian saintifik tentang tingkah laku manusia atau
haiwan secara nyata atau selindung. Kajian secara nyata (overt) merujuk kepada
kajian tentang tingkah laku yang dapat diperhati, dinilai atau diukur.
Contohnya mengapa kanak-kanak menghisap jari, bagaimana mereka belajar berjalan,
bercakap atau berlari. Kajian selindung (covert) adalah kajian tentang
keperluan, emosi, naluri, motivasi, kecerdasan dan sebagainya. Menurut Fantino
(1974) psikologi adalah kajian saintifik tentang aktiviti mental seperti
ingatan, mimpi, pemikiran kebimbangan dan tekanan.
Tidak dapat dinafikan psikologi merupakan salah satu cabang ilmu yang
amat berguna dalam kehidupan manusia. Bahkan dalam era globalisasi yang
memungkinkan pertembungan budaya Timur dan Barat serta pemusatan matlamat pada
kehidupan dunia, pengetahuan mengenai kemanusiaan menjadi satu keperluan yang
mendesak. Bijak pandai di Jepun telah melaburkan sekian banyak modal terhadap
pembangunan insan bagi memastikan teknologi yang dicipta tidak disalahgunakan
akibat tangan manusia sendiri.
Di mana-mana sahaja, manusia adalah tumpuan utama dalam pembinaan tamadun. Kejayaan keluarga, masyarakat, organisasi dan negara asasnya bergantung kepada manusia dan bukannya teknologi atau faktor-faktor lain. Justeru, memahami manusia menjadi satu tuntutan. Islam juga tidak ketinggalan menekankan pembangunan manusia sebelum sebuah tamadun dapat dibangunkan. Nabi S.A.W. mengambil masa 13 tahun di Kota Makkah mengukuhkan fitrah yang ada dalam diri manusia sebelum berhijrah membangunkan negara dan syariat.
Firman Allah S.W.T. dalam Al-Quran yang amat rapat dengan ilmu psikologi adalah agar manusia mengubah apa yang ada dalam dirinya (hati atau jiwa) sebelum Allah mengubah nasibnya :
“Bagi
tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan
dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan
perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu
kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan
apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana
(disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak
atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat
menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.” Ar-Ra’du 11
Melalui ayat ini, kita faham bahawa perubahan adalah satu proses
inside-out, iaitu dari faktor dalaman (jiwa, nilai, persepsi), kemudian barulah
faktor luaran (persekitaran, pendidikan dan sebagainya). Malangnya, sejak
sekian lama ilmu psikologi dibayangi oleh teori-teori Barat yang lebih
mengutamakan aspek seperti biologi dan sosial serta mengabaikan perihal jiwa.
Bagaimanakah kaedah untuk membenteras penagihan dadah, seks bebas, rasuah, penyalahgunaan kuasa dan 1001 masalah sosial adalah tanggungjawab ahli psikologi muslim. Melihat ke hadapan pula, bagaimana untuk membangun pekerja cemerlang, ibubapa cemerlang, pemimpin yang cemerlang, pelajar yang cemerlang dan 1001 keperluan insani juga adalah tanggungjawab ahli psikologi Muslim. Melalui kajian yang bersumberkan Al-Quran dan Hadith, rahsia kecemerlangan insan yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W. lebih 1400 tahun dahulu pasti dapat dirungkai dalam bentuk dan kaedah yang sesuai dengan perubahan zaman.
0 comments:
Post a Comment